Luova tekoäly, Web3 ja FAST – IBC2023-messujen tärkeimmät puheenaiheet
IBC2023:n pääteemat korostivat monia keskeisiä aiheita, jotka muovaavat koko media-alaa. Nostimme tähän tekstiin niistä oleellisimmat varsinkin lähetystoiminnan harjoittajien näkökulmasta.
IBC eli International Broadcasting Convention on jokavuotinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen kansainvälisten media-, viihde- ja teknologiayhteisön tutustumaan ja tutkimaan alan viimeisimpiä innovaatioita ja kehitysaskeleita.
Me Media Tailorin väki olemme aina arvostaneet IBC:n tarjoamia suuria mahdollisuuksia. Siksi lähetimme jälleen kerran dynaamisen iskuryhmän edustamaan suomalaista mediaosaamista sekä löytämään uusia mahdollisuuksia kehittää suomalaista mediakenttää.
IBC ei tälläkään kertaa tuottanut pettymystä! Seuraavaksi haluammekin jakaa tapahtumassa käsitellyt olennaisimmat aiheet. Osa niistä muuttaa jo alaa, kun taas osa odottaa vielä läpimurtoaan.
Luova tekoäly muuttaa alaa pysyvästi
Tekoäly, tekoäly ja jälleen kerran tekoäly. Tekoäly oli kiistatta yksi koko tapahtuman keskeisimmistä teemoista. Erityisesti luova tekoäly on jotain, jonka monet näkivät olevan tulevaisuuden määrittämisen pääelementti.
Lyhyesti, uusilla tekoälytyökaluilla yritykset voivat tutkia uusia luovia ja ammatillisia mahdollisuuksia samalla, kun säästävät liiketoiminnan aikaa ja rahaa. Lisäksi sisällön aitouden varmistaminen pysyy huolenaiheena.
Yksi loistava esimerkki luovan tekoälyn uudesta aallosta on Adobe Firefly. Se on työkalu, joka voi luoda lähes mitä tahansa yksinkertaisten kirjoitettujen ohjeiden avulla. Lisäksi monia uusia kuvia ja ääniä tunnistavia rajapintoja on ilmestynyt, mikä mahdollistaa kaiken kokoisille yrityksille kehittää omia tekoälytyökalujaan.
Luovan tekoälyn mahdollisuudet ulottuvat luovan työn ulkopuolelle: sitä voidaan käyttää esimerkiksi luomaan automaattisesti metatietoja. Tekoäly kehittyy kohti suuntaa, jota jotkut kutsuvat ”avustavaksi älyksi”, sillä se kehittyy koko ajan auttamaan laajemmin ja laajemmin meitä ihmisiä erilaisissa tehtävissä.
Web3 ja lohkoketjuteknologia mullistavat sisällön jakelua
Videoiden määrä jatkaa kasvuaan. Videomateriaalin suoratoisto on kaikkea muuta paitsi halpaa lähettäjille, ja mitä enemmän materiaalia on jaettavana, sitä enemmän se tarkoittaa kasvavia kustannuksia. Suurin kuluerä syntyy siitä, kun videot pitää ennen jakelua transkoodattava sopivaan muotoon.
Perinteisen jakeluketjun, Content Delivery Networks (CDN), korvaaminen Web3:lla ja lohkoketjuteknologialla voi mahdollisesti mullistaa lähettäjien mediajakelun tulevaisuudessa.
Futuristit väittävät, että Web3:lla ja lohkoketjuteknologialla on potentiaalia muuttaa sisällön jakelua hajauttamalla verkkoja, mahdollistamalla vertaisverkkojakelun ja luomalla token-pohjaisia talouksia. Käytännössä lohkoketju vähentää kustannuksia, lisää turvallisuutta, mahdollistaa mikromaksut ja tarjoaa maailmanlaajuista saavutettavuutta. Samalla se lupaa kustannustehokkaita sisällön jakeluratkaisuja.
Lohkoketjuun tallennettuihin tietoihin ja tiedostoihin pääsee vain ne, joilla on siihen oikeudet. Vahvan suojauksen ja jatkuvan seurannan ansiosta digitaalisen sisällön varastaminen on lähes mahdotonta.
Paikallinen, pilvi vai hybridi?
Keskustelu pilvipalveluiden käytöstä on viime aikoina ottanut käännöksen. Monelle on nimittäin tullut ilmi, että kaikkein kustannustehokkain strategia ei aina olekaan kaiken suora keskittäminen pilveen.
Brittiläinen UKTV on hyvä esimerkki siitä, kuinka täydellinen pilvikeskittäminen tehdään onnistuneesti. Mutta kuten todettu, se ei ole kaikille parhain vaihtoehto – ainakaan heti alkuun.
Täyden pilvihyödyntämisen sijaan monet mediayritykset ovat löytäneet ratkaisun paikallisen ja pilvi-infrastruktuurin hybridimallista.
Hybridipilvilähestymistavan omaksumisen ensisijainen syy on sen ketteryys saavuttaa liiketoimintatavoitteet ripeästi samalla, kun media-arkistojen ja kustannusten täysi hallinta säilyy. Se tarjoaa vähäriskisen siirtymisen pilveen ja kohdistaa toiminnot kehittyviin liiketoiminnan tarpeisiin. Lisäksi se antaa organisaatioille mahdollisuuden vaihtaa saumattomasti paikallisten ja etätoimintojen välillä tarpeen mukaan.
Myyjien ja palveluntarjoajien tehtävänä on auttaa mediayrityksiä hybridimallien toteuttamisessa, usein osana laajennettuja pilvisiirtostrategioita. He ymmärtävät, että jokaisella organisaatiolla on yksilölliset mieltymykset ja aikajanat muutokselle.
FAST kiihdytyskaistalla
FAST on nopeasti kehittyvä OTT-palvelu, joka tarjoaa uuden tulonlähteen TV-yhtiöille ja sisällönomistajille. Se on kehitetty erittäin kuluttajalähtöisesti. Kehitystyössä on kiinnitetty huomiota siihen, kuinka kauan ihmiset käyttävät aikaa ennen kaikkea katsottavan ohjelman valitsemiseen.
Suurimpia syitä FASTin menestykseen ovat olleet genremonimuotoisuus ja sisällön kuratointi sekä onnistuneiden strategisten kumppanuuksien rakentaminen.
Toimivan FAST-kanavan perustamiseksi on suositeltavaa varmistaa, että kanavalle voi heti laskea sisältöä noin 250–300 tunnin edestä. Lisäksi sisältöä on päivitettävä säännöllisesti tietyn ajan sisällä. Siksi Brändien, jotka ryntäävät FAST-markkinoille ja pyrkivät luomaan erottuva kanava, on oltava valmiita sijoittamaan paljon rahaa.
Mutta toteutusprosessi voi olla myös yllättävän helppo ja halpa, jos kaikki materiaalit on jo keskitetty samalle alustalle ja oikeudet niihin ovat kunnossa.
Yhteiskunnallisen ja ympäristövastuun tasapainoilu media-alalla
IBC2023:ssa korostettiin sisällöntuottajien sosiaalista vastuuta useissa eri puheenvuoroissa ja tapahtumissa. Viesti oli selkeä: vaikuttajien ja ohjelmien tuottajien tulee ottaa huomioon yleisönsä sosioekonominen tilanne.
Yllättäen sitten taas ympäristövastuusta mainittiin tapahtumassa hyvin vähän. Sen olisi odotettu olevan isompi teema, sillä koko maailma yrittää edelleen löytää tietään globaalin ilmastokriisin läpi.
Monet näytteilleasettajat korostivat kuitenkin tuotteidensa ja ratkaisujensa kustannustehokkuutta. Yksi esimerkki tästä on kustannus- ja energiansäästöpotentiaali esimerkiksi tiedonsiirrossa. Tällaiset säästöt ovat yksi osa mediayritysten missiota olla ekologisempia mutta myös taloudellisesti tehokkaampia.
IBC2023 näyttämässä suuntaa
Jälleen kerran IBC on vienyt eteenpäin ajatusjohtajuutta, innovaatioita, parhaita käytäntöjä ja monimuotoisuutta maailmanlaajuisessa IBC-yhteisössä. Se on osoittanut, missä media-ala on ja mihin se on menossa.
Nautimme suuresti jokaisesta neljästä messupäivästä! Messujen pöhinä ja tunnelma olivat niin tarttuvia, että tapahtuma jätti meihin kaikkiin lähtemättömän vaikutuksen. Ennen kaikkea tapahtuma oli muistutus siitä, että jatkuvasti kehittyvässä median ja teknologian maailmassa ei ole mahdollista pysyä paikallaan.
Ja kuten sanonta kuuluu, vierivä kivi ei sammaloidu. Juuri tästä syystä emme tuhlanneet aikaa, vaan sukelsimme välittömästi pää edellä tapahtumasta kerättyjen oivallusten, ideoiden ja näkemysten aarrekammioon.
Täällä jakamiemme yksityiskohtien lisäksi meillä on paljon uusia ajatuksia omien ratkaisujemme kehittämiseen. Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää alan trendeistä, älä epäröi ottaa meihin yhteyttä!